Bona 2009 12 19

Dicsiplin: Skogen

Kollade lite dressyrtävlingar i början på året och tänkte vi kunde mjukstarta med lite LB:1or. Så, jag tittade på programmet och nu är jag rädd. Det är inte svårt! Ändå känns de som att vi kommer göra bort oss. Ack det ska gå. Det enda vi egentligen behöver träna på ridmässigt är tempoväxlingar i alla gångarter. Vi lär ju bli godkända iallafall.

Hursomhaver red jag i skogen idag och det var väl inte särskilt seriöst någonstans men helt underbart och jag fick en uppenbarelse om ställning. Bona är väldigt stretig och svår att ställa igenom i vänstersidan, höger däremot är hon mjuk som smör. Återigen tänkte jag på vad Jens sa. Mest raka spår i skogen såklart men jag tänkte ändå att jag började med att ställa henne "utåt" (alltså höger när jag siktade på att rida henne vänsterställd). Hittade stödet på högertygeln, sitta något tyngre på höger sittben och sen bara plocka mjukt med vänster. Och det funkade! Det var ungefär lika effektivt som att ta kraftiga ledande tygeltag men känns så mycket snällare och resultatet blev mjukare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0