Bona 2009 12 10

Disciplin: Dressyr
Tränare: Mia

Eftersom ponnihest var så totalt ofokuserad och spänd förra gången vi var iväg blev det en lång framridning och gramantygel. Jag är emot det egentligen men efter att både Mia och Anna tyckte jag skulle ha det tills hon musklat om halsen iallafall så har Bonibus fått gå på det i skogen och lite i dressyren de senaste veckorna. Och det funkar faktiskt riktigt bra, halsen börjar vända sig åt rätt håll och man behöver inte rida i 40 min innan hon börjar koncentrera sig på det hon ska.

Världens skillnad mot tidigare träningar var reslutatet av de senaste veckornas trimning. Takten börjat sätta sig, hon är stadig i formen och kan numera göra halt på tygeln! Dessutom var hon mycket lättare att flytta och hon svarar mycket bättre framåt och tillbaka. Vi började med att flytta bakdelen utåt på volt och lite tempoväxlingar i det. Nemas problemas, ponnihest tyckte det var en baggis. Gick över till att rida öppna längst med långsidorna och det var inte heller några problem, var till och med lättare än Lavella och Mia verkade tillfreds med oss. Varvade detta med mellantrav på diagonalen och Bona var DUKTIG! Sträcker ut fint nu och svävar lite. Skillnad mot början när hon inte längde sig alls och jag har slutat släppa ut henne i ökningarna. Sen blev det en stunds skrittarbete där vi varvade mellan arbetsskritt och mellanskritt. Mellanskritten tycker jag är svår på henne fortfarande, får inte riktigt till så långa kliv som jag vill ha men det var varken bu eller bä från Mia.

I galoppen jobbade vi med att komma till en lägre form. På långsidorna fick jag rida henne ställd utåt och då blev hon mycket stark ponnihest väldigt plötsligt. Fortsatte rida henne utåtställd men undan ytterskänkeln och tillslut släppte det. På volten fick vi jobba övergångar mellan trav och galopp. Det gick jättebra, hon blir gärna lång i övergångarna och i fattningarna slår hon sig fri så det var mycket att jag inte ska släppa iväg henne och samla galoppen med ytterhjälperna innan vi bryter av. Fattade bara fel galopp en gång! Duktig ponnihest, ryttare, ägare och tränare var alla glada på henne :)

Att jobba på: Höger bak ska bli starkare. Hon är jämnare nu än förut men det är en bit kvar. Befärsta mjukheten i övergångarna och börja varva mer med samla trav. SITSEN! Jag tänker massor på att sitta rakt och avslappnat och det är apsvårt men de ska gå!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0