Bona 2010 04 06

Idag gick det att rida på fältet för första gången sen i höstas någon gång! Så underbart att kunna göra lite dressyrrelaterade grejer hemma!

Jag fokuserade på att underlinjen skulle vara avslappnad så vi började med att försöka hitta en schyst form i skritt. De tog en stund och under den tiden insåg jag att jag fått loss henne i vänstersidan nu, bogen går att flytta utåt! Däremot, så fort jag får igenom ställningen till vänster så slutar jag svänga! Så hon går alltså kraftigt ställd men rakt fram! Så då blev det lite träning på att vända för ytterskänkeln...

I trav spände hon upp sig lite till en början, sen tyckte hon att en hög form var rätt najs och tillslut blev hon suuuperfin!! De var bara att nöta med varvbyten, innerskänklar, pill och övergångar. Sen provade vi lite galopp, högervarv först eftersom det är lättast och underbarnet överraskade mig totalt och gick i en LÅG form i GALOPP från första steget!! Gah va glad jag blev då!! I vänster blev hon högre och rätade ut sig och det tog en stund att få ordning på men när jag väl kom på att "Ah man ska ju rida i galoppen också" så var hon jättefin där med! Hyfsade övergångar trav-galopp-trav, trav-skritt-trav måste vi jobba på, hon blir lång och slår sig fri men orkar absolut göra iallafall hyfsade övergångar i form. Det är bara trams. Gjorde lite tempoväxlingar när jag travade av och hon har tappat endel där helt klart. Får jobba vidare på det...


Att jobba på: I första hand ska hon gå i den där fina låga formen och vara avslappnad i underlinjen. Sen ska övergångarna bli bättre och det ska ridas mer tempoväxlingar förutsatt att formen är som den ska. För min egen del behöver jag bli lite kvickare med att komma till ridning, komma ihåg att svänga, framförallt i vänstervarv och ha koll på ytter bak.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0