Bona Banhoppningsträning 2010 03 28

Disciplin: Hoppning
Plats: Solla Herrgård
Klasser: 80 cm+90 cm

Jag åkte ensam och ponni var snäll att köra men otålig i transporten när vi väl var framme så jag lastade ur och ledde runt henne 30+40 min innan de var dags att göra oss iordning. Under den tiden var hon hur jäkla snäll och lugn som helst men så fort jag började plocka på henne grejerna blev hon rabiat och det tog säkert 20 min att sadla och tränsa henne. Sen kom Anna lagom tills jag skulle sitta upp och då var ponni galen. Första uppsittningsförsöket misslyckades totalt, hon började tramsa när jag hängde på magen över henne så jag hoppade av och ledde runt henne lite. Nästa försök gick bättre men så fort jag satt i sadeln galopperade hon på stället ungefär :/ Sen är hon så knäpp så när vi kom in på banan och hon såg hindren var hon kolugn igen. Hm?
Banan bestod av 5 hinder med totalt 8 språng. Alla distanser var 24,5-25 m vilket blir 6 normala galoppsprång.

I 80 cm kändes de väldigt bra. I anridningen till 6an blev tempot lite dåligt och hon la in ett extra språng innan och så blev de 7 språng till 7an istället för 6 som var planen men jag tyckte att jag var med hyfsat iallafall och inte föregick henne utan väntade ut avsprånget. Jag kände mig väldigt nöjd med den ritten även om jag absolut kunde ridit bättre. Och Bona var såklart bäst som alltid.

I 90 cm kände jag mig lite osäker på hinder 1 och 6 som var samma oxer men man hoppade den från olika håll. Första språnget blev bra men som nr 6 kom den lite snabbare ur hörnet och jag antar att jag slutade driva då så vi tappade farten totalt och hon fick göra något lustigt försök till språng. Annars är jag verkligen supernöjd med den rundan. Inget spektakulärt men de kändes som att vi generellt hade bra flyt och förutom 6an var jag inte osäker trots att de flesta hinder låg på 95!! Generellt blev alla distanser rätt också med 6 språng vilket inte är något svårt egentligen men jag rider gärna i undertempo och då blir det såklart fler språng.

Att jobba på: Tänkte mycket på att vara mjuk i handen hela ritten, även om jag kände någon osäkerhet och ville bromsa så lätt jag det vara och lättade hellre i handen då. Försökte vara mjuk genom sprången också men ser på filmen att jag inte lyckades riktigt hela vägen, man ser att hon höjer huvudet ganska tidigt i sprången och det är antagligen på grund av att jag plockar upp tygeln för tidigt. Till nästa gång: högre tempo, mjukare hand. Framförallt måste jag bli bättre på att hålla tempot genom svängarna och kanske till och med våga lägga på spöet någon gång ibland.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0