Bona 2010 02 01

Disciplin: Skogen

Bona har bara fått lalla omkring nu de sista dagarna och konstigt nog är det då de största genombrotten befästs. Dels har hon blivit så himla fin! Inte alls sådär bråkig och jobbig som hon var förut, allt har bara vänt på en femöring och är helt underbar! Ute kan man bara korta tyglarna så sänker hon huvudet, hon är mjuk i munnen och sidorna och det går att rida henne i låg form även på rakt spår även om man inte värmt upp på volt!! Helt underbart och det känns så himla bra! Visst att hon drar upp huvudet och kollar på grejer ibland men generellt så är hon verkligen FIN nu!!

Själv har jag fått två uppenbarelser;
1) Jag vet hur man får igenom ställningen nu. Förut har jag varit mycket för att flytta bakdelen utanför spåret på volt genom att föra bak inneskänkeln och ta i yttertygeln. Vad som händer då är egentligen att hästen springer på tvären med rak kropp och det jag vill uppnå är böjning och mer stöd på yttertygeln. Nu håller jag istället bogen på plats, eventuellt anpassar dess spår efter bakbenens (när rumpan sladdar ut) så att hästen fortsätter att spåra. Det är galet vilken skillnad det är på hästen då! Stöd på ytter, lätt i inner, böjning genom hela kroppen och tassarna på rätt plats! Därifrån kan man flytta bakdelen utanför ett par steg men utan att låta hästen räta ut kroppen då!

2) Jag kan göra en riktig förhållning. Förut ville jag att hästen skulle svara direkt och stanna upp ganska abrupt men inte så kraftigt. Formen på hästen blev visserligen kortare men genom att svanka istället för att spänna magmuskulaturen. Nu har jag fått mer förståelse för vikten av att hålla om hästen och det blir stor skillnad på förhållningarna då. Nu tänker jag att huvudet ska gå nedåt och ryggen upp i förhållningen, lite som att skänklarna markerar att hästen ska skjuta rygg och det går faktiskt igenom! Bona var kanonfin idag när jag tänkte så och koncentrerade sig faktiskt bättre dessutom.

Dåligt vs bra

Jämför man bilderna tycker jag nästa man kan känna att en förhållning på häst 1 skulle resultera i att bakdelen halkar efter ännu mer medan häst 2 skulle komma ihop sig på ett riktigt sätt.

Kommentarer
Postat av: Casandra

Hallå!! Vad gör Villimey och fröken framåtlutad med här? Seriöst man kan visserligen dra en linje mellan rätt punkter, men den linjen är inte vertikal! Jag vill också rida massor och få aha- på aha-upplevelse. AVIS!

2010-02-02 @ 13:01:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0