Lavella 2010 02 16

Disciplin: Dressyr
Tränare: Mia

Idag gick det bajs när jag red fram. Hon kändes genomriden men vi kom inte överens någonstans, blev bara långt och stelt och dåååååligt. När Mia kom var jag uppgiven. MEN, det blev bra. Bättre än sist. Fick igenom ställningen i båda varv i alla gångarter och hon blev rätt fin tillslut. Höll mest till på volten och gjorde tempoväxlingar och övergångar. Jag fattar inte vart tiden tog vägen, kändes liksom som att vi aldrig kom igång men det var nog en nyttig lektion ändå, väldigt mycket basic grejer. Nästa gång kommer det gå ännu bättre.

Att jobba på:
  • Stilla i handen! Jag plockar och glappar och drar och har mig när det inte blir bra. Jag vet att det inte ska vara så, det bara blir. STILLA med jämn kontakt. Får bättre hand om jag höjer den ganska mycket (...för då hamnar handen där den borde vara...)
  • Skänklarna på plats! Glömmer gärna bort att rida med benen och då rider jag med händerna istället. Kvickare ska jag bli också.
  • Koordinera hjälperna! När jag vill få igenom ställningen tar jag gärna till tygeln först men: skänkeln ska förekomma! Innerskänkel, SEN innerhand. Börjar ponnihest glappa eller bita sig fast ska högerskänkel driva fram till högerhand, och vänsterskänkel till vänster hand. I galopp behöver jag lätta i innerhanden eftersom jag blir hängande där. Idag kändes det som att jag fick igenom ställningen i vänstervarv när jag la på ytterskänkeln. Diskuterade detta med Mia och hon sa att jag hade rätt men att om jag inte är med och parerar med innerskänkeln blir det bara en sluta av det och sen rättat hon ut sig igen. Bogen måste ut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0