Bona 2010 01 02

Disciplin: Skogen

Försökte rida igenom henne lite idag inför hoppningen imorgon. Hon fick gå på graman, sist vi var i skogen var hon så jäkla körig så de känns onödigt att bråka med henne när vi har redskap som fungerar. Hon var duktig, koncentrerar sig så mycket bättre när man har lite hjälp av gramantygeln.

Problemet med vänstersidan kvarstår dock, men blir även det mycket bättre med hjälptyglar. Min definition av problemet har hittils varit att det är svårt att lossa henne i vänstersidan och få henne stödja på yttertygeln (vilket borde bero på att hon är svag i vänster bak, rätta mig om jag har fel). Högervarvet är inga problem. Men idag när vi skrittade fram fick jag en uppenbarelse! Jag jobbade lite på att hon skulle vara följsam för tyglarna så på lång tygel växlade jag mellan att flytta huvudet på henne åt vänster och åt höger, bara genom att leda med tygeln. För vänstertygel släppte hon fint när jag plockade lite med henne och hon tog ett mjukt stöd på bettet. Åt höger följde hon med men utan stöd på bettet vilket resulterade i att jag fick parera med yttertygeln för att hon skulle fortsätta rakt framåt, alternativt låta henne gå på tvären. Min nya syn på problemet är således att hon inte vill ta stöd på högertygeln och inte att hon biter fast i vänster. Iochmed det vågade jag rida henne mer högerställd än jag gör annars och dessutom försöka få henne ta mer stöd på innerhanden i högerställningen, främst genom sluta i högervarv och såklart genom att rida henne i vänstervarv och flytta undan innerskänkeln. Det blev faktiskt bättre och vänstersidan blev mycket mjukare när jag såg problemet med andra ögon. Jag kom på mig själv också att jag vrider hela mig väldigt akrobatsikt när jag ska flytta henne i sidled, så jag tänkte mycket på att sitta rakt med händerna på sin plats, sittbenen på sin plats och reglera med tyngden och skänklarna.

Annars fick hon mest lalla om kring på skogsvägarna med mig och vi hade det supermysigt, hon var pigg och glad och det märks att hon kommit upp i kondition nu.

Att jobba på: Stöd på högertygeln och sitt rakt!! Ska se med Anna om en equiterapeut kan gå igenom ponnihest också för säkerhets skull.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0