Bona 2010 01 14

Disciplin: Hoppning
Tränare: Annelie

Idag var vi ensamma på träningen!! Så himla lyxigt och skönt. Bona kan ju vara ganska stel och svår att lösgöra och jag hänger mig gärna i innerhanden då och det blir bajs då. Annelie gav mig tipset att höja innerhanden ganska mycket eftersom man inte blir så stark i den då. Först hände ingenting och sen blev Bona superfin! Tålamod tålamod tålamod :p Hon mjuknade faktiskt jättefort både i höger och vänster sida och tog stöd på båda tyglarna. Galoppen funkade också bra med dessa medel MEN när vi kommer ut på långsidorna blir hesten låååång och spänd och jag likaså. Jag känner verkligen hur jag spänner till armarna men kan liksom inte få dom att slappna av. Efterhand när hon blivit mer lösgjord funkade långsidorna också bra och jag slappnar av mer när hon inte spänner upp sig.

Första övningen skulle vi bara hitta rytmen och tempot över fyra galoppbommar. Först kom vi in i för kort galopp och föll mot väggen. Efter ett par vändor blev det bra. Därefter hoppade vi småhinder på lite lustiga spår med målet att ha hästen rakriktad i kroppen över hindret, även om man hoppar hindret snett. Knepigast var vägarna som var rätt korta emellanåt med ont om tid att rätta galoppen. Ett hinder fick vi aldrig rätt galopp i landningen men resten blev rätt efterhand.

Dagens svåraste! En kombination med oxer - två språng - oxer - två språng oxer. Normalt avstånd men eftersom jag är chicken blev det jättedåligt ganska många gånger. Problemet är liksom att jag inte vågar rida på så som jag borde utan sitter och tar tillbaks. Då blir spången rakt upp och avstånden för långa. Annelie pepptalkade mig lite och fick mig att sätta mer tryck i galoppen och så plötsligt klaffade det! Helt underbart när jag bara bestämde mig för att nu ska de fan bli bra och drev på mot och hela vägen igenom kombinationen! Fast att det gick snabbare än mitt bekvämlighetstempo kände jag att jag hade kontroll och jag är så himla tacksam att jag har en så fantastiskt snäll och underbar häst att rida på! Underbara fina fina Bona.

Att jobba på: Höja innerhanden och inte bli för stark i den. Anpassa bogen efter bakdelens spår och kom ihåg att möta upp med ytterskänkeln när jag flyttar utåt. Tänka på att hjälpa henne landa i rätt galopp när det inte är självklart vart hon ska. VÅGA rida!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0