Bona Tomas Torgersen-kurs 2010 01 23

Disciplin: Hoppning
Tränare: Tomas Torgersen

Passet började med att alla fick presentera sig och sin häst och säga något bra om ekipaget och om det var något särskilt man ville uppnå med kursen. Vårt "bra" blev att Bona var ärlig och rutinerad och mitt mål var att bli lite modigare och få bättre flyt i ridningen.

Under framridningen red vi hästarna på en stor volt i en långsam trav med fokus på att rida från skänkeln till handen. Jag red med innerhanden högt men den blev jag tillsagd att sänka och ha jämhöga händer istället. Jag fick beröm för positionen i sadeln (!!) flera gånger och Bona var fiiiin. I trav fick vi länga traven på den öppna delen och sen ta tillbaks den till samma lugna tempo. Hästarna skulle vara lugna och mjuka genom övergångarna. I galopp ställde vi oss istället i lätt sits på den öppna delen och där var målet att inte förändra galoppen när vi ställde eller satte oss i sadeln igen. Först slutade jag hålla om Bona när jag ställde mig upp och galoppen blev lång och kantig. När jag fortsatte driva igenom övergången blev det bra.

Hoppningen bestod mycket av studsserier, en med 5 hinder. Den tyckte jag var lite obehaglig, kändes som att man skulle hamna helt vilse mitt i serien men som vanligt var Bona fantastisk! Generellt red jag på i ett mycket bättre tempo idag än jag brukar och det kändes helt okej. Som vanligt faller vi åt vänster genom serier men sista vändan gjorde vi rätt för oss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0