Lavella 2010 01 14

Disciplin: Dressyr
Tränare: Mia

Väldigt alldaglig träning idag, ponnyhest är ju alltid kanonfin liksom. Hon var jättefin när jag red fram idag också och sökte sig till sin låga "värma upp"-form på direkten. Första övningen blev att få igenom ställningen på en stor volt, sen följa långsidan i trav med ställning och svag svag tvärning inåt, öka lite in i en volt och rida ur den i lite samling och öppna. Inga problem, avslutades med skänkelvikning på diagonalen och i skänkelvikningarna vill jag gärna få till tvärningen med händerna istället för skänklarna så det fick jag jobba lite på, och att verkligen ha ställningen rätt innan vi påbörjar rörelsen.

Sen blev det en massa galopp och idag gick hon faktiskt bra! Vänster varv var inga problem, gjorde samma sak som i trav; gå till formen på en stor volt och sen bibehålla samma galopp på långsidan med svag ställning inåt. Flöt hon iväg fick vi lägga en volt. I höger varv är hon jäkligt kärv att ställa igenom och på långsidorna drar hon bara iväg så då fick vi jobba mycket med att hitta en ganska kraftig ställning i trav och fatta galopp med bibehållen ställning. När hon fattade galopp la jag direkt en liten volt så att hon inte skulle springa iväg och TADA!! De funka kanon. Sen var hon fiiiin hest.

Att jobba på: I skänkelvikning ska ställningen vara igenom innan man börjar rörelsen. Jag måste våga ställa kraftigare när det behövs. I galoppen måste jag våga ta tillbaks hästen ordentligt. Speciellt på Bona tyckte Mia att jag nästan kunde "sätta" henne ibland. Viktigast är att jag inte fastnar i någon bekväm-ridning eftersom det gärna blir tungt i handen då och jag svarar med att driva på vilket leder till en liten stunds förbättring men i längden blir det bara mer och mer i handen. Variation är såklart nyckelordet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0