Lavella 2010 01 26

Disciplin: Dressyr

Tränare: Mia

 

Fiiin hest idag! Öppnorna var åt helvete, ingen tvärning kontra waaay för mycket tvärning, noll ställning, noll bjudning. Hm. Det är bara att kämpa på, lite mer kroppskontroll för min del och komma ihåg ytter. Rider man öppna på långsidorna funkar det rätt bra att lägga en volt när hon blir för rak och fortsätta ur det, gasa på längst kortsidan och upp med blicken. Jobbade lite övergångar trav-skritt. Där måste jag bli noggrannare med att rida genom hela övergången, behålla bjudningen i skritt och inte låta ponni bli rak i övergångarna. Det blir gärna lite att hon bara stoppar upp när man saktar av istället för att göra det mjukt.

 

Men som sagt; fiiin hest! Galoppen var kalas idag! Förut har jag knappt haft kontroll på den, har behövt rida i ett ganska högt tempo för att orka hålla igång ställningen i höger varv har inte vart igenom för fem öre. Men idag! Ay carumba! Hon var fin, fattningarna var fina, jag kunde rida galoppen, variera den, öka, samla, öka igen. Gosh! Avbrotten dock, samma problem som i trav-skritt fast värre. Mia tyckte att jag var lite för snabb och bara bryter av, samtidigt som ponni gärna vill föregå en lite. Sååå, vad jag skulle göra var att förbereda ordentligt, och sen vänta. Inte låta Lavella föregå mig, inte ha för brottom själv. När tiden är mogen ska man bara släppa ner benen och "vrida bäcknet till trav". Alltså, i galoppen sitter man med inner sittben lite framför vänster, och i trav sitter man rakt. Fick till en riktigt fin övergång innan vi slutade. Ska se till att smygöva på Bona tills nästa gång.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0