Bona 2010 06 21

Anna hade ridit ponny igår så hon har inte stått hela helgen tack och lov. Idag blev det skogen igen, tänkte jobba på framåtbjudningen och tempoväxlingar och lite kondition på det. Det blev ett långt ridpass...
Började med att rida skänkelvikning i skritt korta sträckor undan båda skänklarna. Takten är obefintlig. Vet inte riktigt hur jag ska få till det men min teori är att de blir bättre när hon får bättre framåtbudning. Sen blev det övergångar skritt-trav på lång tygel med fokus på igångsättningarna. Kramade mjukt med skänklarna och kom hon inte fram i trav förstärkte jag med spöet och då var huvudsaken att hon svarade fram, även om de innebar galopp eller något bussprång. De var jätteeffektivt och senare under ridpasset kunde jag verkligen sitta igång henne i trav! Ascoolt.

Lite galopp i backar och sen körde vi lite galoppfattningar. Dels ska hon fatta utan att springa in i fattningen och tidigare har vi jobbat på de genom att hon får galoppskänkeln och sen ska jag bara vänta och se till att hon inte springer in i galoppen. Skitknepigt och resultatet blev att hon inte fattade vänster galopp alls! Nu känns hon starkare i fattningarna och kommer fram i båda galopperna men det är lite svårt på rakt spår. Och dels ska hon ta stöd på yttertygeln i fattningen. Höger galopp är inga problem och där gör hon riktigt fina fattningar nu men åt vänster får jag inget stöd i yttertygeln och jag höll på att få krupp på henne eftersom inget funka! Stannade på ett fält och la volter och försökte få henne mer på yttertygeln men de var svinsvårt. Tillslut släppte jag vänstertygeln helt men då krullar hon bara ihop sig åt höger så jag vet inte riktigt hur jag ska komma tillrätta med detta. Teorin är att hon är svag i vänster bak, hon vill inte fatta vänster galopp, i höger varv är hon lätt att ställa i nacken men bakbenen hamnar gärna utanför spåret, hon är svår att flytta undan vänster skänkel och känslan när man rider som jag inte vet riktigt hur jag ska förklara skulle kunna bero på styrkan i bak tror jag. Hjälp?! Efter lite funderingar kom jag fram till att galoppfattningar borde vara effektivast för att stärka detta, feedback på det tack! Att hon måste sätta under sig i fattningen då och på så sätt blir starkare med tiden. Gjorde några travökningar också och endel blev riktigt fina men hon faller över i galopp när ökningen är toppad liksom. Bra övningar för det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0