Bona 2010 03 04

Disciplin: Hoppning
Tränare: Annelie

Väldigt rolig men otroligt svår hoppträning idag. Det märktes verkligen att jag inte hoppat på länge.

Först och främst var Bona rabiat så fort vi kom in i ridhuset! Jag menar verkligen galen! Jag kunde inte spänna gjorden för att hon bara for omkring, jag kunde inte sitta upp för hon var mer i luften än på marken. Och eftersom jag inte kunnat spänna gjorden låg sadeln helfel när jag väl kom upp så jag fick sitta av igen. Men tillslut så.

Sen var Bona fin när hon varvat ner ett hekto. Efter uppvärmningen en lite uppmjukande hoppning red vi dessa två "banor".

Blå: Travbommar, fatta galopp direkt efter och ett räcke på bruten linje. Oxer kort ur hörnet, sakta av till trav och tillbaks över travbommarna på bruten linje, fatta galopp, hoppa kombination på två språng med trippelbarr in och räcke ut.

Röd: Oxer på kort sväng ur hörnet, galopp på bruten linje till ny oxer, hoppa kombination på två språng med trippelbarr in och räcke ut och avsluta med trekombination med kryss in, tre galoppsprång till en bred oxer och ett galoppsprång till räcke ut.

I början av passet hade jag väldigt dålig galopp och vi fick världens sämsta språng på den första oxer. Efter det skärpte jag mig och sen gick den bra och det blev inga extrasteg innan hindren eller så. MEN, sista kombinationen... Ojojoj den hade jag allvarliga problem med. Första gången vi hoppade den hade jag lite dödsångest för alla avstånd såg så långa ut så jag försökte intala mig själv att jag skulle gasa igenom den eftersom jag vet att det är då det blir bra. Full rulle in mot den, första till andra blir perfa med tre galoppsprång, andra till tredje blir bajs, gång på gång på gång. Jag fick verkligen inte till det och vi red på 1,5-2 språng varje gång. Mental spärr deluxe inställd på att 1,5 är det perfekta antalet språng att få in. Till och med när vi vände på det hela och tog kombinationen från andra hållet blev det dåligt på den korta sträckan och perfekt på den andra. Men då kände jag att galoppen stannade av lite mot första hindret och där är nog Bona lite delaktig hon också.

Jobba på: Sluta rida i ponnytempo. Fortare måste det gå! Rida i samma galopp HELA TIDEN! Fatta nån gång ungjävel (och då syftar jag på mig och inte ponni för ponni är bäst). Rid i uppförsbacke. Jag tror det blir för långt för oss för att jag hamnar i nedförsbacke och bromsar ner. Sänk händerna så att dom inte blir bromsande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0