Bona Tomas Torgersen-kurs 2010 03 20

Tränare: Tomas Torgersen
Disciplin: Hoppning

Framridningen började med att vi fick släppa stigbyglarna och bara skritta runt på en volt med hästarna, på den öppna delen av volten skulle vi kolla av att de gick undan för innerskänkeln. Samma sak sen i trav och galopp och viktigt var att framdelen ledde rörelsen och att hästen gick fram lika till båda tyglarn. Och såklart stor vikt vid att hästarna skulle gå avspänt men med anspänning.

Hoppningen sen var många korta vägar och böjda spår. Jag tyckte det var väldigt roligt och det gick faktiskt riktigt bra. Försöker komma ihåg vad vi red för vägar nu men det är helt blankt i huvudet... Tror det var såhär:

"Uppvärmningen" var något i still med detta, hoppa oxer och direkt efter var man tvungen att vända innanför ett annat hinder och hoppa ett räcke snett.


"Banan" bestod av serie på medellinjen med kryss, studs till räcke, ett galoppsprång till oxer. Därefter böjt spår ut över oxer, ur nästa hörn riktigt kort sväng till oxer som man fick ta lite snett för att få bra väg till en kombination som kom på böjt spår efter oxern med räcke in och två galoppsprång till oxer. Sen tror jag det var räcke och 90 ° tillbaks över oxern och sen snett igen över oxer och tre galoppsprång till räcke. Finito.


Att jobba på: Sista rundan kändes bra, den var avslappnad och okomplicerad och den känslan skulle jag behålla till imorgon. Om jag spänner mig ska jag tänka på andningen och bli mjuk i handen i anridningen. Dessutom var jag lite snabb med handen i sprången och skulle tänka på att vara mjuk genom hela språnget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0