Bona 2010 05 04

Disciplin: Dressyr
Tränare: Lotta Jerhammar

Fyyy va fin skrutt var idag! Så jäkla duktig asså! Hade graman på henne redan från början men behövde inte använda den en sekund, hon var så fin ändå. Vi var ensamma i ridhuset och hon var lugn! Behövde bara trava henne några varv så slappande hon av sen. När Lotta anlände skrittade vi lugnt och avspänt på långa tyglar utan problem! Kanonsnäll att lasta också både fram och tillbaks :) Lovely!

Traven var kalasfin, sådär luftig och fin att rida i och ponni var superfin och mjuk i munnen, höll formen på rakt spår, sökte sig till bettet, kunde inte vart bättre med dom förutsättningar hon har idag med tanke på styrka och utbildningsnivå. Jag berättade för Lotta att vi tänkte starta LB nästa helg så vi gjorde lite grejer inför det.

Avsaktningar och halter: Fokus på att rida henne in i halten/avsaktningen och göra dom mjuka och bra hellre än att hon ska svara snabbt. Hon hänger sig i handen i avsaktningen och det är för att jag slutar driva=driv mer! Från galopp till trav måste jag stötta henne mer in i traven genom att hålla kvar stödet på ytter så hon inte faller fram. Väl nere i trav måste jag göra fler förhållningar så att vi hittar den bra traven snabbare.

Galoppfattningar: Hon får inte springa in i fattningen. Eftersom hon inte är så stark som hon behöver går galoppen på tempo istället. Speciellt i vänster som är hennes svaga varv märks det. Jag låter henne inte springa iväg i fattningen nu men istället händer liksom ingenting. Vi skulle jobba vidare på det med ökningar och minskningar i traven innan jag fattar galopp och när hon fått galopphjälpen måste jag vänta ut henne och inte jaga in henne i galopp bara för att hon ska galoppera. En bra fattning är värd mer än tusen dåliga.

Volter: Volterna funkar relativt bra bara jag kollar vart jag ska. I vänster varv måste jag vara noggrannare med ytterhjälperna och ställa henne inåt.

Diagonalen i galopp: Boni vet vart hon ska så första delen av diagonalen går bra, efter x ungefär börjar hon dra mot kortsidan och när jag korrigerar tappar hon balansen och saktar av till trav :p Fick tipset att sikta två meter innan bokstaven vi rider mot och tänka rätt galopp hela vägen.

Fokus: Hon kommer garanterat tappa fokus på tävlingen även om hon var kanonfin idag. Soo, även om hon fladdrar iväg någon annanstans ska jag hålla mig koncentrerad på vad vi ska göra och inte på att säga åt henne vad hon inte ska göra. Damn vi får se hur de går :p

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0